Şu An Okunan
Hakan Bıçakcı ile ‘Hikâyenin Anatomisi: Edebiyatta ve Sinemada Hikâye’ Semineri

Hakan Bıçakcı ile ‘Hikâyenin Anatomisi: Edebiyatta ve Sinemada Hikâye’ Semineri

Konuşmacı: Hakan Bıçakcı
Seminer Tarihleri: 6 Ocak Cumartesi – 3 Şubat Cumartesi
Seminer Süresi: 5 hafta (günde 3 saat, toplamda 15 saat)
Saatler: 12.00-15.00 arası
Mecra: Kayıt yaptıranlara Zoom linki gönderilecektir.
Seminer Ücreti: 2250 TL (tam), 1750 TL (öğrenci ve öğretmen) (iyzico üzerinden 12 aya kadar taksit imkanı)
İletişim: [email protected]

Beş haftalık bu seminerde hikâye kavramına farklı cephelerden yaklaşacağız. Bir kurmaca fikrini aktarmanın sinema ve edebiyat dilindeki temel farklarına odaklanacağız. Gerçek ile gerçekliğin, hikâye ile olay örgüsünün, özdeşleşme ile yadırgamanın, gösterilenler ile ima edilenlerin ayrımı üzerine tartışacağız. Genlerimize işlemiş klasik hikâye yapısını inceleyeceğiz ve yapı karşıtı deneysel yaklaşımlarla karşılaştıracağız. Doğaüstü unsurların yer aldığı, dolayısıyla gerçekliğin yara aldığı türleri, ara bölgede kalan fantastik durumları, korku anlatılarını ve korkunun canavarlarını masaya yatıracağız.

1.Hafta: Gerçek-Gerçeklik Ayrımı ve Kurmacanın Doğası
Doğal anlatı-yapay anlatı ayrımı.
Gerçeğin mantığı ile kurmacanın mantığının farkı.

Temel Ayrımlar:
Tiyatro-Sinema-Edebiyat (İşitsel-Görsel-Zihinsel mecra)
Lirik-Dramatik-Epik
Trajedi-Komedi-Dram
Anlatma-Gösterme teknikleri (Filmlerden örneklerle)
Dolaylı anlatım-Doğrudan anlatım

2.Hafta: Dramatik Tiyatro-Epik Tiyatro Ayrımı
Aristoteles (Özdeşlik) X Brecht (Yadırgatma) karşılaştırması. (Filmlerden örneklerle)
Diğer tiyatro akımları ve bu akımların sinemadaki karşılıkları

Hikâye-Olay Örgüsü Ayrımı
Gösterilenler ve ima edilenler ayrımı, alt metnin işlevi.
“Ne anlattığın” ile “nasıl anlattığın” arasındaki fark.

Temel Ayrımlar:
Nedensellik-Rastlantısallık
Edebiyat-Sinema dili

3.Hafta: Klasik Hikâye Yapısı ve Yapı Karşıtı Yaklaşımlar
Klasik yapı, minimalizm, anti-yapı, şiirsel yapı
Kahramanın Yolculuğu / Anti-Kahramanın Yolculuğu / Villain’ın yolculuğu
Anlatıda bilgi hiyerarşisi

Diyalog
Anlatımcı diyalog, göstermeci diyalog farkları. (Filmlerden örneklerle)
Üst ses anlatımı, monolog, bilinç akışı

4.Hafta: Türler
Fantastik-Büyülügerçekçilik, Distopya-Bilimkurgu, Gotik-Korku,
Absürd-Sürreal gibi yakın gözüken türlerin önemli farkları.

Korku Sineması
Korku sineması tarihi
Korku-Kaygı ve Korku-Psikolojik Gerilim ayrımı
Kozmik korku
Slasherlar
Canavarlar (Her dönem değişen öteki kavramı)

5.Hafta: Metafor ve Alegori
Simge, imge, metafor, metonimi, soyutlama, alegori kavramları. (Filmlerden örneklerle)

Dönemler
Edebiyatta realizm-modernizm-postmodernizm
“Üst-kurmaca” ve “güvenilmez anlatıcı” kavramları.
Sinemadaki etkileri.

Hakan Bıçakcı kimdir?
1978’de İstanbul’da doğdu. 1996 yılında üniversite eğitimi için Ankara’ya gitti. 2001’de Bilkent Üniversitesi İktisat Bölümü’nü bitirerek İstanbul’a döndü. İlk romanı 2002 yılında çıktı. Çeşitli dergiler için edebiyat eleştirileri, sinema yazıları ve öyküler yazdı. Senaryo ve çizgi roman çalışmalarında yer aldı. Kitapları İletişim Yayınları tarafından yayımlanmaktadır.


Askıda Seminer programına katkıda bulunmak isteyen takipçilerimiz ise bu link üzerinden kendi bütçelerine göre farklı miktarlarda destek sağlayabilirler.

© 2013-2022 Altyazı Aylık Sinema Dergisi / Altyazi.net'in içeriği dergi yönetiminden ve yazarlardan izin alınmaksızın kullanılamaz.