Şu An Okunan
Nilüfer

Nilüfer

Çocuk emeği sömürüsünü, alışılmışın dışında bir öykü üzerinden ele alan bir film. 

Dilek Aydın

Sabancı Vakfı’nın geçen sene açık çağrıyla başlattığı ‘Çocuk İşçiler’ konulu kısa film yarışmasını kazanan Nilüfer, sadeliği ve konuya getirdiği şaşırtıcı bakış açısıyla dikkat çekiyor. Küçük bir çocuk olan Nilüfer’in sıcak yatağından kaldırılıp torbacılık yapan abisiyle birlikte yola çıkışını ve yolda arabayı durduran polislerin abisinden şüphelenmesini engellemeye yardımcı oluşunu anlatan film, oldukça ekonomik bir anlatımla kurgulanmış. Nilüfer, çoğunlukla ucuza işçi çalıştıran atölyelerde sömürülen işgücü olarak tasavvur ettiğimiz çocuk işçilerden farklı bir ‘çocuk işçi’ portresi çiziyor ve masum imajından yararlanılan Nilüfer’i de bu kategoriye dâhil etmiş oluyor.

Nilüfer’in, annesi tarafından gece uykusundan zorla uyandırılışıyla başlayan filmde, kız çocuğunun uykuyla uyanıklık arasındaki hâli arabadaki karanlık atmosferle güçlendirilirken, araya giren rüya sahnesindeki lunaparkın ışık dolu dünyasıyla gerçek hayatın karanlığı tam bir

tezat oluşturuyor. Nilüfer’in hiç şikayet etmeden ortama ayak uydurması, bu rolü daha önce defalarca oynadığı, hattâ belki hapse girmiş babasıyla tecrübe ettiği izlenimi yaratıyor. Bu anlamda, Nilüfer’in aslında bir nevi gönüllü yaptığı bu ‘iş’, daha görünmez bir sömürü türü. Küçük bir çocuğun, babasıyla ve abisiyle bağ kurmak, onların takdirini ve sevgisini kazanmak için yaptığı anlaşılan bu eylemle Nilüfer, tam bir duygusal sömürü nesnesi hâline geliyor.

Tolga Özdemir, beş dakikalık kısa filminde bu karmaşık konuyu son derece sade bir şekilde, dramatik müzik kullanmadan, abartılı kamera hareketlerine başvurmadan, sadece ânı gözlemleyerek işliyor. Kullanılan renk skalası ve filme hâkim olan loşluk tam da filmin dünyasıyla ve konu aldığı gece saatlerindeki çalışma hâliyle paralellik kuracak biçimde tasarlanmış. Arka planda görülen flu ışıklarsa, filmin genel rengini ve atmosferini zenginleştiriyor. Nilüfer’in sade öyküsüyle, ele aldığı meseleye dair orijinal bakış açısıyla ve teknik becerisiyle, aynı konuyu ele alan kısa filmlerin arasından sıyrılması çok doğal. Bu özellikleriyle de kısa filmcilere ilham kaynağı olabilecek bir yapısı var.

Tolga Özdemir kimdir?
1990’da Mersin’de doğdu. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde sinema eğitimi aldı. İlk kısa filmi Esrar Güncesi’ni 2016 yılında tamamladı. Nilüfer (2017), yönetmenliğini yaptığı ikinci kısa film.

© 2013 Altyazı Aylık Sinema Dergisi / Altyazi.net'in içeriği dergi yönetiminden ve yazarlardan izin alınmaksızın kullanılamaz.