Şu An Okunan
24. Gezici Festival

24. Gezici Festival

30 Kasım-13 Aralık

Ankara Sinema Derneği’nin düzenlediği Gezici Festival, yirmi dördüncü kez seyirciyle buluşuyor. 30 Kasım-6 Aralık’ta Ankara’da gerçekleşecek festival, 7-9 Aralık tarihleri arasında Sinop’a, 10-13 Aralık’ta ise Kastamonu’ya uğrayacak. Festivalin ‘Dünya Sineması’ bölümünde, Cannes’dan FIPRESCI ödülüyle dönenen Murakami uyarlaması Şüphe (Beoning), bir önceki filmi Ida’yla (2013) Oscar kazanan Pawel Pawlikowski’nin son filmi Soğuk Savaş (Zimna Wojna), Cannes’ın Belirli Bir Bakış Bölümü’nden dört ödülle dönen ve trans bir gencin hikâyesini anlatan Kız (Girl), yine aynı bölümden En İyi Yönetmen ödülüyle dönen Sergei Loznitsa imzalı Donbass ile Locarno’dan ödülle dönen Uzak Evren (Distant Constellation) gibi filmler dikkat çekiyor.

Festivalin ‘Türkiye 2018’ bölümünde gösterilecek yapımlar şöyle: Mahmut Fazıl Coşkun’un Venedik’ten ödüllü, absürd mizahıyla öne çıkan darbe hikâyesi Anons, Kürtçeyi anlayan ancak konuşamayan Osman’ın trajikomik hikâyesine odaklanan Ali Kemal Çınar imzalı Arada, yerli korku sinemasının öne çıkan yönetmenlerinden Can Evrenol’un ikinci uzun metrajı Ev Kadını (Housewife), Tolga Karaçelik’in yönettiği Kelebekler, Ahmet Boyacıoğlu’nun türler arası bir hikâye anlatan ikinci uzun metrajı Paranın Kokusu ve prömiyerini Locarno’da yapan, başrolündeki Damla Sönmez’in performansıyla öne çıkan Sibel.

Festivalin ilgi çekici bölümlerinden bir tanesi ise küratörlüğünü eleştirmenler Jonathan Rosenbaum ve Ehsan Khoshbakht’in yaptığı, ‘hakikat-sonrası toplum’ üzerine kafa yoran ve sahte haberler üzerine filmlerden oluşan ‘Yalanlar Çağı’. Bölüm kapsamında, New York medyasındaki yozlaşmaya odaklanan, hırslı bir dedikodu yazarı ve basın danışmanının hikâyesini anlatan Başarının Tatlı Kokusu (Sweet Smell of Success, 1957), eleştiri oklarını savaş sonrası ABD’sine yönelten, Billy Wilder imzalı komedi Büyük Karnaval (Ace in the Hole, 1951) ve 1933’te yaşanmış gerçek bir linç olayından esinlenen Öfkenin Sesi (The Sound of Fury, 1950) gösterilecek. Festivalin mülteci meselesiyle ilgili filmlere yer verdiği ‘Sığınma(sız)’ adlı bölümde ise Sundance Film Festivali’nde En İyi Belgesel seçilen Babalar ve Oğullar (Of Fathers and Sons) ve Anadolu’dan İsveç’e göç eden bir grubun dramını anlatan Tunç Okan imzalı Otobüs (1976) dikkat çekiyor. Gezici Festival ayrıca 1968’in 50. yıldönümü vesilesiyle restore edilen başyapıt Azgelişmişlik Anıları’nı (Memorias del Subdesarrollo, 1968) seyirciyle buluşturacak.

Festivalde aynı zamanda Mahmut Fazıl Coşkun ve Can Evrenol’un seçtiği filmlerden oluşan iki seçki de yer alıyor. Mahmut Fazıl Coşkun’un ‘Görünmez Kentler’ adlı seçkisi kapsamında, 60’lı yıllarda Güney Finlandiya’da bir yolculuğa çıkan iki adamın hikâyesine odaklanan Eşarbına Sahip Çık, Tatyana (Pidä huivista kiinni, Tatjana, 1994), Hollywood’un efsanelerinden Bette Davis ve Joan Crawford’un yer aldığı gerilim Bebek Jane’e Ne Oldu? (What Ever Happened to Baby Jane?, 1962) ve Wim Wenders imzalı klasik Alis Kentlerde (Alice in den Städten, 1974) izlenebilecek. Can Evrenol’un seçtiği korku filmlerinden oluşan ‘Korku Sineması’ seçkisinde ise Maya Deren’in eşi Alexander Hammid’le yönettiği, sürrealist estetiğiyle öne çıkan İkindi Düğümü (Meshes of the Afternoon, 1943) ve Jerome Sable’ın teenslasher türündeki korku-müzikali Beaver Dam Efsanesi (The Legend of Beaver Dam, 2010) dikkat çekiyor.

Festival seyircisini güncel sanat alanında üretim yapan sanatçılarla buluşturan bölümün bu seneki konuğu ise Didem Pekün. ‘Hissetmek İstiyorum’ adlı bölüm kapsamında sanatçının Tülay German’ın otobiyografik kitabından yola çıkan belgeseli Tülay German: Kor ve Ateş Yılları (2010) ile Berlin Film Festivali’nde gösterilen deneysel belgeseli Araf izlenebilecek.  Festivalin ‘Sessiz Serüven’ bölümünde ise EYE Film Müzesi sessiz film küratörlerinden Elif Rongen-Kaynakçı ve San Francisco Sessiz Film Festivali’nin başkanı Robert Byrne’ün önerdiği iki sessiz sinema klasiği yenilenmiş kopyalarıyla gösterilecek: bir ustabaşının öyküsünü anlatan suç filmi Delft Porseleninin Sırrı (Het geheim van Delft, 1917) ve savaş zamanı denizaltısı batırılan Oscar’ın intikamına odaklanan Kapının Ardı (Behind the Door, 1919).

© 2013-2020 Altyazı Aylık Sinema Dergisi / Altyazi.net'in içeriği dergi yönetiminden ve yazarlardan izin alınmaksızın kullanılamaz.