Şu An Okunan
‘Göz Hizası’ Seçkisi Pera Müzesi’nde Devam Edecek

‘Göz Hizası’ Seçkisi Pera Müzesi’nde Devam Edecek

Pera Film’in bağımsız internet yayını 5Harfliler işbirliğiyle düzenlediği ‘Göz Hizası’ başlıklı program pandemi nedeniyle ertelenen gösterimlerine devam etmeye hazırlanıyor. 3-19 Eylül arasında gerçekleştirilecek program, kadın bedenine ve hayatına “göz hizasından” bakan filmleri bir araya getiriyor.

Pera Film ve 5Harfliler’in ortaklaşa düzenlediği ‘Kadın Gözünden Kadın Hikâyeleri: Göz Hizası’ başlıklı program Dünya Kadınlar Günü vesilesiyle 7 ve 8 Mart’ta yapılan ilk gösterimlerin ardından pandemi koşulları nedeniyle belirsiz bir tarihe ertelenmişti. Yarım kalan program 3 Eylül’de yapılacak gösterimlerle kaldığı yerden devam edecek. 19 Eylül’e kadar sürecek gösterimlerin tamamı Pera Müzesi Oditoryumu’nda pandemi koşullarına yönelik tedbirlerle ve ücretsiz olarak gerçekleştirilecek.

5Harfliler’in editörlerinden, yazar Suna Kafadar küratörlüğünde hazırlanan ‘Göz Hizası’ seçkisi, görsel alanda çoğunlukla “bakılan” olarak kodlanmış kadın bedenine ve hayatına, “göz hizasından” bakmayı amaçlayan filmleri bir araya getiriyor. Seçkideki filmler arasında Chantal Akerman’ın yirmi beş yaşında imza attığı ve günlük yaşamı yavaş yavaş parçalanan bir kadının dünyasına odaklanan Jeanne Dielman (Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles, 1975) dikkat çekiyor. Laura Mulvey ile Peter Wollen’ın birlikte çektiği Sfenks’in Bilmeceleri (Riddles of the Sphinx, 1977) ise kadınların temsilini, anneliğin toplumdaki konumunu ve anne-kız ilişkilerini ele alan avangard bir yapım.

Program kapsamında izlenebilecek diğer filmler arasında sanatçı Mona Hatoum’un sürgün ve yerinden edilme bağlamında bir kimlik sorgulamasına girdiği Mesafe Ölçümleri (Measures of Distance, 1988) adlı video, ABD’li görsel sanatçı Sadie Benning’in başıboş gezinen bir genci takip eden kısa filmi Almanca Şarkı (German Song, 1998), Meksikalı sanatçı Ximena Cuevas’ın televizyondaki bir talk şova katılıp programın akışına nasıl el koyduğunu anlatan Tombala (La Tombola, 2001), Melisa Önel’in feminist aktivist Esmeray’ın hikâyesini aktaran Ben ve Nuri Bala (2009) belgeseli, Nazlı Dinçel’in Kadının Sessiz Dikişi, Yalnız Edimler #4 ve Yalnız Edimler #6 adlı kısa filmleri ve Çiçek Kahraman’ın Türkiye sineması tarihinden mahalle filmlerinin görüntülerini bir araya getirerek Yeşilçam’ın toplumsal cinsiyet temsillerinin izini sürdüğü Bütün Mahalleli Duysun adlı video da yer alıyor.

www.peramuzesi.org.tr

Açılış görseli: Sfenks’in Bilmeceleri 

© 2013-2020 Altyazı Aylık Sinema Dergisi / Altyazi.net'in içeriği dergi yönetiminden ve yazarlardan izin alınmaksızın kullanılamaz.