Şu An Okunan
İstanbul Modern’de ‘Düşten Maddeye’

İstanbul Modern’de ‘Düşten Maddeye’

26-29 Ekim / İstanbul Modern

İstanbul Modern Sinema, Türkiye’deki kadın sanatçıların eserlerini bir araya getiren ‘Hep Buradayız’ sergisinden ilham alarak yeni bir film seçkisi hazırladı. ‘Düşten Maddeye’ programı sanat yönetmeni ve yapım tasarımcısı Billur Turan’ın, kadın sanat yönetmenlerinin tasarımlarıyla öne çıkan filmlerden seçtiği örnekleri bir araya getiriyor. 26-29 Ekim’de İstanbul Modern‘de seyirciyle buluşacak program kapsamında yapım tasarımı ve sanat yönetimi konularının ele alınacağı bir de atölye düzenlenecek.

İstanbul Modern’in ‘Hep Buradayız’ sergisi, Türkiye’de farklı jenerasyonlardan kadın sanatçıların üretimlerinden örneklere yer veriyor. Kadın Sanatçılar Fonu aracılığıyla koleksiyona dâhil edilen yapıtlardan bir seçki sunan sergi, başlığında feminist sanat tarihçi Linda Nochlin’in 1971 yılında Artnews dergisinde yayınlanan “Neden Hiç Büyük Kadın Sanatçı Yok?” başlıklı makalesine atıfta bulunuyor. İstanbul Modern Sinema’nın ‘Düşten Maddeye’ adlı film programıysa sinema alanında kadın üretimine odaklanıyor ve kadın sanat yönetmenlerinin tasarımlarıyla dikkat çeken filmleri bir araya getiriyor.

Kült filmlerden modern başyapıtlara uzanan seçkide sinematograf Sven Nykvist’e Oscar kazandıran Ingmar Bergman imzalı Çığlıklar ve Fısıltılar (Viskningar och rop, 1972) yenilenmiş kopyasıyla yer alıyor. Berlin semalarında dolaşıp insanları gözlemleyen, düşüncelerini dinleyen ve onlara yardım eden iki melekten Damiel’in insan olma arzusu üzerinden masalsı bir hikâye anlatan Wim Wenders imzalı Berlin Üzerindeki Gökyüzü‘nü de (Der Himmel über Berlin, 1987) restore edilmiş kopyasıyla izlemeyi mümkün kılan programda dünya prömiyerini Cannes’ın ana yarışmasında yapan Park Chan-wook imzalı Hizmetçi (Ah-ga-ssi, 2016), Venedik Film Festivali’nde Jüri Büyük Ödülü’nü kazanan, başroldeki Olivia Colman’ın da En İyi Kadın Oyuncu Oscar’ını kucakladığı Yorgos Lanthimos imzalı Sarayın Gözdesi (The Favourite, 2018), Tayfun Pirselimoğlu’na hem Antalya hem de İstanbul film festivallerinde En İyi Yönetmen ödülü kazandıran Kerr (2021) ve Cannes Film Festivali’nde Altın Palmiye ödülünü kazanan Justine Triet imzalı Bir Düşüşün Anatomisi (Anatomie d’une chut) filmleri yer alıyor.

İkindi Tuzakları

‘Düşten Maddeye’ programının kısa filmlere ayrılan seçkisiyse Cannes’da 16 mm dalında Büyük Ödül’e layık bulunan Maya Deren ve Alexander Hammid imzalı İkindi Tuzakları‘ndan (Meshes of the Afternoon, 1943) Daria Martin’in insan ve makine kavramlarına yeni bir bakış açısı sunan filmi Yumuşak Kumaşlar‘a (Soft Materials, 2004) uzanıyor. Chantal Akerman’ın 18 yaşındayken çektiği Patlat Şehri (Saute Ma Ville, 1968) filminin de yer aldığı seçkide Ursula Mayer’in İçeride (Interiors, 2006) ve Kürklü Kahvaltı (The Lunch In Fur, 2008) filmleri de görülebilecek.

Öte yandan programdaki filmleri belirleyen Billur Turan, yapım tasarımı ve sanat yönetimi konuları odağında bir atölye düzenleyecek. Anadolu Leoparı (2021), Cemil Şov (2021) ve Güneş Sonrası (Aftersun, 2022) gibi filmlerde çalışmış olan Turan, 28 Ekim’de düzenlenecek ‘Boşluğa Dikkat: Atölye’ kapsamında kariyeri ve mesleği üzerine sohbet edecek.

‘Düşten Maddeye’ film programına dair detaylı bilgiye İstanbul Modern’in internet sitesi üzerinden ulaşılabiliyor.

istanbulmodern.org

© 2013-2022 Altyazı Aylık Sinema Dergisi / Altyazi.net'in içeriği dergi yönetiminden ve yazarlardan izin alınmaksızın kullanılamaz.