Kutlukhan Kutlu ile ‘Karanlığın Sineması’ Semineri

,

Konuşmacı: Kutlukhan Kutlu
Seminer Başlangıcı: 12 Ocak Pazar
Seminer Süresi: 4 hafta (haftada 3 saat, toplam 12 saat)
Saatler: Pazar günleri 13:00-16:00 arası
Yer: Altyazı Sinema Derneği, Kuloğlu Mah. Turnacıbaşı Cad. No:3 D:8 Beyoğlu / İstanbul
Seminer Ücreti: 600 TL (tam), 400 TL (öğrenci ve öğretmen); 2 taksit imkanı, nakit ödemelerde ise %10 indirim. (Fiyatlara KDV dahildir.)
İletişim: [email protected]
Not: Kontenjan 25 kişiyle sınırlıdır
 

Fotoğraf ışıkla resim yapmaksa, sinema da karanlıkta oturup ışıkla yapılmış resimlere bakmak demek… Peki o zaman o büyük beyaz perdenin içindeki karanlık alanlar, yani göremediklerimiz bize ne anlatıyor? Niçin “kara film” diye koskoca bir tür var? Ve daha geniş açıdan bakarsak, izlediğimiz filmlerde açık açık gösterilmeyenler, bile bile sis perdesi ardında bırakılan olaylar, puslu izlekler ve eğilip bükülmüş gerçeklikler aslında bize ne anlatıyor?

Özellikle Romantizm tarafından yokluğun ve yok oluşun basit bir karşılığı değil de insanı ve dünyayı görmenin bir vasıtası olarak sunulduğundan beri Karanlık hem görsel sanatların hem de edebiyatın en doğurgan fikirlerinden biri haline geldi. Bu seminerde gerek estetik gerekse tematik açıdan karanlığın sinemadaki yeri, işlevi, nüfuz alanı ve ilham kaynakları ele alınacak. Perdede görülmeyenin karanlığından zihnin nesnel gerçekliği yitirmesinin oluşturduğu karanlığa; henüz tenin yüzeyine vurmamış, derinin altında fokurdayan karanlıktan insanların arasına yapış yapış bir yalıtkan gibi çöken toplumsal karanlığa… Hepsi bu seminerin konusu.

Seminerde sadece filmlerden söz edilmeyecek. Şiir başta olmak üzere edebiyat, resim, çizgi roman ve diğer sanatlardan eserler de karanlığı kullanış biçimleriyle, özellikle de sinemayla alışverişleri üzerinden ele alınacak.

1. Hafta – Karanlık Zihin: Puslu gerçeklikler, lanetli zihinler

Filmler: Kayıp Otoban (Lost Highway, 1997), Herkese Karşı Tek Başına (Seul contre tous, 1998), Kıyamet (Apocalypse Now, 1979), Perfect Blue (Pâfekuto burû, 1997)

Edebiyat ve diğer sanatlar: İlahi Komedya (şiir, Dante Alighieri), Kâbus (resim, Henry Fuseli), Siyah Hatıralar Denizi (roman, Mehmet Açar), Dr. Jekyll ve Mr. Hyde (kısa roman, Robert Louis Stevenson), Yeraltından Notlar (kısa roman, Fyodor Dostoyevski)

2. Hafta – Karanlık Sokaklar: Estetik bir fikir olarak karanlık

Filmler: Yedi (Se7en, 1995), Bitmeyen Balayı (Touch of Evil, 1958), After Hours (Geç Saatler, 1985), Bıçak Sırtı (Blade Runner, 1982)

Edebiyat ve diğer sanatlar: Darkness (şiir, Lord Byron), Denizde Balıkçılar (resim, William Turner), Gece Kuşları (resim, Edward Hopper), Malta Şahini (roman, Dashiell Hammett)

3. Hafta – Karanlık Beden: Bedenin tekinsiz faaliyetleri

Filmler: Possession (1981), Videodrome (1983), Vampir Nosferatu (Nosferatu: Phantom der Nacht, 1979), Mary Shelley’den Frankenstein (Mary Shelley’s Frankenstein, 1994)

Edebiyat ve diğer sanatlar: Dönüşüm (kısa roman, Franz Kafka), Oğlunu Yiyen Satürn (resim, Francisco Goya), Uzumaki (manga), The Walking Dead (çizgi roman / TV dizisi)

4. Hafta – Karanlık Toplum: Cehennem başkalarıdır

Filmler: Yok Edici Melek (El Ángel Exterminador, 1962), Otomatik Portakal (A Clockwork Orange, 1971), Fargo (1996), Ritüel (Midsommar, 2019)

Edebiyat ve diğer sanatlar: Kış (şiir, Mehdi İhvan Salis), London: A Pilgrimage (resim, Gustave Doré), Dava (roman, Franz Kafka), Tarçın Dükkanları (öyküler, Bruno Schulz), 1984 (roman, George Orwell), Watchmen (çizgi roman, Alan Moore)