Şu An Okunan
Pyscho’nun 60. Yılında ‘Kurgulanmış Cinayet’i Hatırlamak

Pyscho’nun 60. Yılında ‘Kurgulanmış Cinayet’i Hatırlamak

Alfred Hitchcock’un sinema tarihinini değiştiren filmlerinden Sapık’ın (Psycho, 1960) sinema salonlarına gelerek seyirciyi derinden sarsması 60 yıl önce bu haftaya denk geliyor. B-tipi bir korku filmi bütçesiyle çekilen Sapık 400 milyon dolar hasılatla Hitchcock’un finansal anlamda en başarılı işlerinden biri olmakla kalmamış, usta yönetmenin yapıtlarının değerlendirilme şeklini değiştiren etkenlerden biri olmuştu. 

En İyi Yönetmen dahil dört dalda Oscar adayı olan bu filmin sinema tarihini değiştiren pek çok özelliği var. Bunlardan biri de hiç kuşkusuz duş sahnesi. Ayça Çiftçi, 161. sayımızdaki Alfred Hitchcock dosyası için o unutulmaz sahnenin önemini kaleme almıştı. Sapık’ın 60. yılı vesilesiyle yeniden hatırlayalım.

Sapık’ta, sinema tarihinin en meşhur sahnelerinden biri olan duş sahnesini çekerek çok sayıda insanı duşa girmekten korkar hâle getirdi Hitchcock. Hatta filmin oyuncusu, duş sahnesinin kurbanı Janet Leigh’yi bile… Sahnenin başında, keyifle duş alan Marion sıradışı bir kompozisyonla kadrajın sağ köşesine yerleştirilir. Perdenin öbür tarafında Marion’ın görmediği ama bizim gördüğümüz bir karaltı belirmiştir. Marion ufak bir hareketle kadrajdan çıkar, geriye sadece o karaltı kalır, gerilim yükselir ve yüzü görünmeyen bir kadın figürü perdeyi çekerek elindeki bıçağı kaldırır. Sonrası kurgu marifetiyle işlenen bir cinayet… Hitchcock, o dönemde çıplak bir kadının bıçaklanışını filmde gösteremeyeceğini, o yüzden bu sahnede 45 saniye içinde 78 farklı yakın plan çekim kullandığını anlatıyor. İzleyiciyi dehşete düşüren bu kurguya, Hitchcock’un bu sahnede müzik kullanmama arzusuna itiraz eden besteci Bernard Hermann’ın yaylıları eşlik ediyor. Yaylılar hiçbir insan sesinin çıkaramayacağı, tüyler ürpertici çığlıklara dönüşüyor. İzleyicinin yaşadığı şoku ve korkuyu iyice yükseltense, o âna kadar filmin ana karakteri olduğunu kabul ettikleri kadının ölmesini hiç ama hiç beklememeleri!”

© 2013-2022 Altyazı Aylık Sinema Dergisi / Altyazi.net'in içeriği dergi yönetiminden ve yazarlardan izin alınmaksızın kullanılamaz.