Şu An Okunan
Can Candan ile Çevrimiçi ‘Belgesel Sinema’ Semineri

Can Candan ile Çevrimiçi ‘Belgesel Sinema’ Semineri

Konuşmacı: Can Candan
Seminer Başlangıcı: 15 Ocak Cumartesi 12:00-15:00
Seminer Süresi: 6 hafta (haftada 3 saat, toplam 18 saat)
Saatler: Cumartesi günleri 12:00-15:00 arası
Mecra: Kayıt yaptıranlara Zoom linki gönderilecektir.
Seminer Ücreti: 700 TL (tam), 450 TL (öğrenci ve öğretmen) (iyzico üzerinden 12 aya kadar taksit imkanı)

Bu seminer için Askıda Seminer başvuruları kapanmıştır.

1800’lü yıllardan günümüze, insanlar önce fotoğrafı, sonra sessiz filmi, daha sonra da sesli filmi kullanarak gözlemledikleri, deneyimledikleri gerçeği tercih ettikleri şekillerde temsil ediyorlar. Belgesel Sinema tarihi de içinde yaşadığımız tarihsel dünyada kaydedilen parçalar ile gerçeği temsil etme denemelerinden oluşuyor. En başından beri bu denemeler bir dizi teknik, estetik, etik, eleştirel, kuramsal tartışmalara kaynaklık ediyor. Belgesel sinema nedir, nasıl bir şeydir, nasıl bir tarihi vardır, belgesel sinemayı nasıl anlamlandırabiliriz? Bu seminerde, altı hafta boyunca dünya belgesel sinema tarihinde bir yolculuğa çıkıp, klasik örnekler, akımlar ve kuramsal yaklaşımlar üzerinden, bu sorulara ne gibi cevaplar verildiğine bakacağız.

SEMİNER PROGRAMI

* Programda yer alan tüm filmlerin her hafta seminer öncesinde izlenmiş olması gerekir.

1. HAFTA: Belgesel Sinemanın Doğuşu & Şiirsel Belgeseller
Örnek Filmler: Lumiere Kardeşler (Fransa), Edison (ABD), Manaki Kardeşler (Osmanlı), Pathe Haber makaraları,  Kuzeyli Nanook (Nanook of the North, ABD, 1922, Robert Flaherty, 69′), Yağmur (Rain, Hollanda, 1929, Joris Ivens, 14′), Berlin: Bir Büyük Şehrin Senfonisi (Berlin – Die Sinfonie der Großstadt, Almanya, 1927, W. Ruttmann, 62′)

2.HAFTA:  Vertov/SSCB & Grierson/İngiltere & Riefenstahl/Almanya
Örnek Filmler: Kameralı Adam (Chelovek s kino-apparatom,USSR, 1929, Dziga Vertov, 68 min.), İradenin Zaferi (Triumph des WillensAlmanya, 1935, Leni Riefenstahl, 105′), Gece Postası (Night Mail, Britain, 1936, Harry Watt & Basil Wright, 25′)

3. HAFTA: Açıklayıcı Belgeseller & Deneme Film
Örnek Filmler: Ekmeksiz Topraklar (Las Hurdes, tierra sin pan, İspanya, 1932, Luis Buñuel, 27), Savaşa Giden Yol(Prelude to War, ABD, 1943, Frank Capra, 53), Gece ve Sis (Nuit et Brouillard, Fransa, 1955, Alain Resnais, 30′), Sibirya’dan Mektup (Lettre de Sibérie, Fransa, 1957, Chris Marker, 60′)

4. HAFTA: Gözlemci & Katılımcı Belgeseller
Örnek Filmler: Önseçim (Primary, ABD, 1960, Robert Drew, 53′, Bir Yaz Güncesi (Chronique d’un été, Fransa, 1960, J. Rouch & Edgar Morin, 91′)

5. HAFTA: Dönüşlü & Performatif Belgeseller
Örnek Filmler: Re-assemblage (ABD, 1982, Trinh T. Minh-ha, 40′), Çözülen Diller (Tongues Untied, ABD, 1989, Marlon Riggs, 55′), Bedenim (Kroppen min, Norveç, 2002, Margreth Olin, 26′)

6. HAFTA: Canlandırma/Animasyon/Interaktif Belgeseller
Örnek Filmler: Beşir ile Vals (Vals Im Bashi, İsrail, 2008, Ari Folman, 84), Galata Gezegeni (Almanya, 2011, Florian Thalhofer & Berke Baş)

Can Candan kimdir?
Belgesel sinemacı ve akademisyen Can Candan, lisans derecesini ABD’de Hampshire College‘dan sinema-televizyon dalında; sanatta yeterlik (doktora seviyesi) derecesini de ABD’de Temple University’den film ve medya sanatları dalında aldı. 2000’e kadar ABD’de, sonrasında da Türkiye’de film ve medya sanatları konularında çeşitli üniversitelerde ve kurumlarda dersler verdi. 2000’de Türkiye’ye döndükten sonra önce İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde, sonra Sabancı Üniversitesi’nde öğretim görevlisi olarak çalıştı. 2007’de de Boğaziçi Üniversitesi’nin öğretim kadrosuna katıldı. Yönetmenliğini yaptığı uzun metraj belgesel filmler Duvarlar-Mauern-Walls (2000), 3 Saat (2008) ve Benim Çocuğum (2013) yurtiçinde ve yurtdışında üniversitelerde, festivallerde, sinemalarda, televizyonlarda gösterildi, çeşitli ödüller kazandı ve halen uluslararası alanda gösterimleri ve dağıtımları devam ediyor. Can Candan, bir yandan Türkiye belgesel sineması üzerine araştırmalarına, makale ve kitap çalışmalarına devam ederken, bir yandan da dördüncü uzun metraj belgesel filmi Nükleer Alaturka üzerine çalışmaktadır.

© 2013-2022 Altyazı Aylık Sinema Dergisi / Altyazi.net'in içeriği dergi yönetiminden ve yazarlardan izin alınmaksızın kullanılamaz.