Söyleşiler
Köksüz, İstanbul Film Festivali’nde Seyfi Teoman anısına bu yıl verilmeye başlanan ‘En İyi İlk Film Ödülü’nün sahibi oldu. Yönetmen Deniz Akçay Katıksız’la, filmiyle kurduğu kişisel bağları, kayıp duygusunu ve ilk kez verilen bu ödülün onun için ne ifade ettiğini konuştuk.
Tartışmalı filmlerin yönetmeni Bruno Dumont ile 2006’da Cannes’da ‘Büyük Jüri Ödülü’ alan filmi Flanders’in ardından New York’ta buluşmuş, sinemaya bakışını ve filmlerini oluşturma sürecini konuşmuştuk. 32. İstanbul Film Festivali’nde Dumont’un son filmi Camille Claudel, 1915 gösterilmeden önce arşiv raflarını karıştırdık…
Mike Figgis, sinemanın bugünü, dijital teknolojinin olanakları ve arızaları üzerine laflamak için bulabileceğiniz en doğru yönetmen belki de. Son filmi Gördüğüne İnan’da (Suspension of Disbelief) soruyor, biz de ona soralım: Peki sinema nedir, ne işe yarar?
José Rivera ve Walter Salles, Motosiklet Günlüğü’nün ardından başka bir efsanevi yolculuğu, Jack Kerouac’ın ‘Yolda’sını perdeye taşıyorlar. Kaybolmanın imkânsız olduğu Google Haritalar çağında, filmin de Kerouac’ın metrelerce akan metninin serbestliğinden bir şeyler kaybettiğini söylemek mümkün.
Geçtiğimiz ay !f İstanbul’da gösterilen Öldürme Eylemi, 1965-1966 yıllarında Endonezya’da gerçekleştirilen katliamların izini süren bir belgesel. Yönetmen Joshua Oppenheimer’ın cuntanın beslediği tetikçilere yönelttiği kamerası, binlerce cesedin üstünde yükselen korku rejimini ifşa ediyor.
!f İstanbul’da bu sene Altyazı’nın sunduğu film, yakın zamanda kaybettiğimiz Chris Marker’ın Güneşsiz’iydi. 16 Şubat Cumartesi günü SALT Beyoğlu’nda Senem Aytaç, Övgü Gökçe ve Gözde Onaran, Güneşsiz’den ve Chris Marker’dan yola çıkarak ‘deneme film’ kavramına, bellek ve video arasındaki ilişkiye, otoriter/çoğulcu üst sese, Modernist sinemaya, Batılı seyyahın Doğu’ya bakışına kadar genişleyen ve izleyici katılımlarıyla zenginleşen bir film sohbetinin öncüsü oldular. Yerinde izleyemeyenler için…
13 yıl aradan sonra çektiği ilk uzun metraj film Kutsal Motorlar’ın (Holy Motors) gösterimi vesilesiyle !f İstanbul’a konuk olan Léos Carax, 16 Şubat’ta SALT Beyoğlu’nda Serra Yılmaz’la keyifli bir söyleşi gerçekleştirdi. Söyleşi metnini, sohbeti yerinde izleyemeyenler için paylaşıyoruz.
Benim Çocuğum, İstanbul’daki LGBT ailelerinin, çocuklarının cinsel yōnelimleriyle, cinsiyet kimlikleriyle yüzleşmeleri ve onların mücadelesine katılmalarıyla ilgili bir belgesel. Yönetmen Can Candan prömiyerini !f istanbul’da yapacak filmle ilgili sorularımızı yanıtladı.
İlk uzun metrajı Geriye Kalan, Çiğdem Vitrinel’e geçtiğimiz yıl Altın Portakal’da ‘En İyi Yönetmen’ ödülünü kazandırmıştı. ‘Öteki kadın’ anlatısını ahlaki yargılardan kaçınarak kuran Geriye Kalan, evlilik kurumu, burjuva ahlakı ve ataerkil yapı içinde kadının durumu üzerine sözünü sakınmayan bir film.
Yeşim Ustaoğlu’nun yeni filmi Araf’ta iş ve ev arasında sıkışmış, yirmi dört saatlik vardiyalarla çalışan insanların hayatlarına usulca giriyor kamera. Sonra, hikâyesini çok duyduğumuz ama pek tanımadığımız genç bir kızın, Zehra’nın duygu dünyasına bakıyor. Ustaoğlu’yla Araf’taki aşkı ve bedellerini konuştuk.
Gözetleme Kulesi karanlık sırlarıyla başa çıkmaya çalışırken tesadüfen yolları kesişen Nihat ve Seher’in birbirlerinin hem gözetleyicisi hem koruyucusu haline gelmelerinin hikâyesi. Pelin Esmer ile gözetleme ve gözetlenme, suçluluk duygusu ve utanç etrafında dolaşan filmini konuştuk.
Bir kuşağın hafızasından silinmeyecek karakterlere vücut veren bir Hollywood yıldızı, Oscar sahibi bir yönetmen ve dünya çapında bağımsız sinemaya destek olan Sundance Enstitüsü’nün mucidi. Robert Redford, Sundance Channel’ın yayına başlaması vesilesiyle İstanbul’daydı.
İlk filmi Tepenin Ardı ile ötekileştirme sürecine dair gerilimli bir alegori sunan ve sayısız ödül alan Emin Alper ile yapım sürecini, cemaatçilik ve milliyetçiliği, filmin western türü ve taşra edebiyatıyla bağlarını konuştuk.