Drusilla Dunjee Houston
Bugünlerde adı unutulmuş olsa da Drusilla Dunjee Houston, hem başarılı bir gazeteci hem de yetenekli bir yazar olmasının yanı sıra Batı yakasının siyah topluluğu içindeki sosyal çalışmalarıyla tanınıyordu. Afrikalı Amerikalı yazınında kilometre taşı kabul edilen eserler veren Drusilla Dunjee 1900’lerin başında, D. W. Griffith’in Bir Ulusun Doğuşu (The Birth of a Nation, 1915) filmine ilham kaynağı olan Thomas Dixon’ın ‘The Clansman’ eserine yönelik eleştirileriyle gündeme gelmişti. Filmin gösterime girmesinin ardından Drusilla Dunjee, Bir Ulusun Doğuşu’nu topa tutan ilk siyah yazar oldu. Oklahoma Black Dispatch’te yayımlanan bir yazısında, siyah kadınları bu filme ve filmin dayandığı tiyatro oyununa başkaldırmaya çağırıyordu: Tarihsel gerçeği ulusun yüzüne haykırmalı, ‘The Clansman’e cevap verecek ve onun yalanları karşısında gerçekleri söyleyecek oyunlar yazmalı siyahlar, demişti Drusilla Dunjee. 1933 yılında bir arkadaşına yazdığı mektupta, ‘The Clansman’e cevaben kaleme aldığı bir senaryoyu tam yirmi üç yıldır saklamakta olduğunu ve Amerikalı beyaz toplumun tepkisinden çekindiği için senaryoyu gün yüzüne çıkarmaktan imtina ettiğini belirtmişti. Drusilla Dunjee’nin oyunu da filme alınsaydı, bugün sinema tarihinde, ırkçılığıyla öne çıkan Bir Ulusun Doğuşu’nun yerine ondan bahsediyor olabilirdik. İhtimalini hayal etmek bir o kadar güzelken, yapısal ırkçılık sebebiyle bu filmin çekilememiş, saklanmış, tarihte sessizliğe gömülmüş olması da bir o kadar kalp kırıcı. Geçmişten gelen, mücadelenin devam ettiğine dair net bir mesaj.
Peggy Brooks-Bertram’ın Women Film Pioneers Project için kaleme aldığı kapsamlı biyografiden derlenmiştir.