Roger Deakins’tan Hollywood Eleştirisi: “Sadece Göz Boyuyorlar.”
İki Akademi ödüllü görüntü yönetmeni Roger Deakins, geçtiğimiz günlerde Collider ile Youtube üzerinden bir röportaj gerçekleştirdi ve Blade Runner 2049 ile Skyfall deneyimlerinden bahsederek, stüdyoların çok sayıda kamera birimi kullanma ısrarından yakındı.
92. Oscar Ödül Töreni’nde 1917 ile En İyi Görüntü Yönetimi ödülüne ikinci kez kavuşan Roger Deakins, pek çok filmde işbirliği yaptığı eşi James Ellis Deakins ile Collider sitesinin düzenlediği bir yayına katıldı. Sinema tarihine damga vuran birçok filmin mutfağında yer almış olan usta, sohbet sırasında sektörün güncel durumunu eleştirdi.
Günümüz Hollywood’unda film yapma anlayışının görsel odaklı olduğundan ve hikâye anlatıcılığının geri plana düştüğünden yakınan Deakins’a göre stüdyolar artık izleyicilerine bir şeyler anlatmak yerine sahneleri güzelce süsleyerek yalnızca göz boyuyorlar.
Deakins, Hollywood’un eski şaşaasından uzaklaşmış olmasının önemli bir sebebi olarak, yapım şirketlerinin ‘ikinci birim’lerin gerçekleştirdiği ek çekimlere ağırlık vermesini görüyor. Var olan anlatıyı detaylandırmak için başvurulan ikinci birim çekimleri, Deakins çiftinin karşı olduğu bir yöntem.
James Ellis, eşinin görüntü yönetimini üstlendiği ve bu daldaki ilk Oscar’ını kazandığı; bilim kurgu klasiği Bıçak Sırtı’nın (Blade Runner, 1982) devamı niteliğinde çekilen Blade Runner 2049’un (2017) ön prodüksiyon aşamasında yaşananları anlatıyor: “Filmin uygulayıcı yapımcısı dokuz kamera birimine kadar bir liste hazırlayabileceğimizi belirttiğinde onlara yalnızca bir birim olarak çalışacağımızı söyledik. Çünkü eğer Roger’ı işe alırsanız, sadece onu işe alırsınız.”
Benzer bir durumun Sam Mendes yönetimindeki Skyfall’un (2012) prodüksiyonu sırasında da gerçekleştiğinden bahseden Deakins, yapımcıları filmin tek birimle çekilebileceğine inandırmanın çok güç olduğunu söylüyor.
Roger Deakins, bir görüntü yönetmeninde sınırsız birim kullanma hakkı olmasının film çekim sürecini özensiz kılacağını düşünüyor ve bu konuda mümkün olduğunca taviz vermemeye devam ediyor. Kendisinin çekimlerine katılamadığı ve yönetmenin yanına ikinci bir birim yolladığı yegâne proje ise Skyfall. Deakins filmin Türkiye’de gerçekleştirilecek çekimlerinin öncesinde yönetmen Mendes ile bir araya geliyor ve görsel senaryo taslağı olan ‘storyboardlar’ üzerinde büyük bir hâkimiyet kurarak isteklerinden ve yapılacaklardan bahsediyor. Bu hâkimiyetin sağladığı rahatlık ile ikinci bir birimin kullanılması konusundaki sert kararından bir kereliğine de olsa vazgeçiyor.