Eleştiriler

RoboCop: Yarı İnsan Yarı Kapital

José Padilha’nın yönettiği 2014 yapımı yeni ‘RoboCop’, Paul Verhoeven’in yönettiği orijinaliyle kıyaslandığında neredeyse bir aile filmi sterilliğine sahip.

Rüzgâr Yükseliyor: Miyazaki’nin Karanlık Umudu

Miyazaki’nin emekliye ayrılacağını duyurmadan önce tamamladığı ‘Rüzgâr Yükseliyor’, Japonya tarihinde kritik bir dönemeç sayılan iki dünya savaşı arasına, özellikle de Japon militarizminin olgunlaştığı 1930’ların ilk yarısına odaklanıyor.

Sadece Âşıklar Hayatta Kalır: Boş Zaman Virtüözleri

Jim Jarmusch, bugüne kadar beslendiği kim, ne, neresi varsa yanına katarak, ‘Sadece Âşıklar Hayatta Kalır’da seyircisini hipnotik ve amaçsız bir yolculuğa davet ediyor.

Her Daim Bahar: Gloria

SENEM AYTAÇ – Ellili yaşların sonlarında, hayatın getireceği türlü heyecanlara ve kalp kırıklıklarına açık bir kadının duygu dünyasını perdeye taşıyan Gloria, görmeye alışık olmadığımız bir kadın portresi sunuyor.

Hobbit: Smaug’un Çorak Toprakları

Peter Jackson’ın görkemli fantastik dünyalar kurma konusundaki yeteneği ve azmi bu kez neden işe yaramıyor? Hobbit serisinin ikinci filmini, Yüzüklerin Efendisi serisi ve Jackson’ın diğer filmleriyle birlikte ele aldık.

Saroyan Ülkesi: Bir Yazarın Gölgesi

Lusin Dink’in, William Saroyan’ın Bitlis’e yaptığı yolculuğu, Ermeni yazarın gölgesini takip ederek anlattığı şiirsel filmi ‘Saroyan Ülkesi’ni Murat Tırpan Mayıs sayımız için kaleme almıştı.

Frances Ha
Sütten Kesilme Öyküleri: Girls, Frances Ha, Eyvah

‘Girls’, ‘Frances Ha’ ve ‘Eyvah’ta (Oh Boy) otuzuna merdiven dayamış olan bir kuşağın olgunlaşma sancıları…

Sen Aydınlatırsın Geceyi: Olmasaydık Ne Olacaktı?

SENEM AYTAÇ – Onur Ünlü sinemasının tanıdık absürdlüğü ve karamsarlığı, Altın Lale’nin bu seneki sahibi Sen Aydınlatırsın Geceyi’de bir araya geliyor.

Gözümün Nûru: Sinemayı Yüzüstü Bırakmamak

Gözümün Nûru evinde ailesiyle çektiği filmlerde kendi güldüğü şeylere seyirciyi gülmeye çağıran acemi sinema örneklerine benziyor gibi görünebilir uzaktan. Oysa tam bu üslubu sayesinde Türkiye sinemasında benzerine pek rastlanmayan bir kara mizah örneği haline geliyor.

Şimdiki Zaman
Şimdiki Zaman: Bir Başrollük Yer Açmak

Belmin Söylemez’in ilk uzun metrajı Şimdiki Zaman, hem geçmiş hem de gelecek baskısıyla mücadele eden işsiz bir genç kadının yaşamına odaklanıyor.

Ginger & Rosa: Devrim Zamanı Büyümek

GÖZDE ONARAN – Genellikle deneysel filmler çekmeyi tercih eden Sally Potter, ‘Bir Hayalimiz Vardı’da üslup olarak daha alışılagelmiş bir yöntem izlese de, devrim ve toplumsal cinsiyet arasındaki ilişkiyi irdeleyerek filme kendi bakışını dahil etmeyi başarıyor.

Elysium: Cennet de Cehennem de Burada

ALİ DENİZ ŞENSÖZ – Neo-liberalizmin soylulaştırma projeleriyle alt sınıfı şehrin siluetinden gitgide silmesi ve ekonomik uçurumun gün geçtikçe artması, mekânsal ve kültürel olarak birbirinden uzaklaşan bir toplum yaratıyor. ‘Elysium: Yeni Cennet’, bu dönüşüm sürecini distopik bir tahayyülün içerisine yerleştiriyor.

Loneranger: Çapulcu Süvari

KAYA ÖZKARACALAR – Yaz sezonunun en iddialı Hollywood yapımlarından olup ABD’yle aynı hafta ülkemizde de vizyona giren ‘Maskeli Süvari’, başarılı aksiyon sahnelerinin yanı sıra ABD tarihine şaşırtıcı derecede eleştirel bir bakış içeren öyküsüyle beklentileri aşan hoş bir sürpriz olarak karşımıza çıktı.

Kayıp Umutlar: Kasabama Dokunma, Git Başka Ülkeleri Kaz!

MURAT TIRPAN – Özveri ve sevecenlikle dolu insanlar yaşar bu küçük Pensilvanya kasabasında. Bu iyi insanların yaşamlarının ve değerlerinin gaz şirketinin ağır cihazlarıyla yok edilmemesi gerekir. Kasabalı bir çiftçinin söylediği üzere, enerji problemi diye bir şey yoktur, zaten dış kaynaklar yeterince ABD kontrolündedir. Dolayısıyla kazılması gereken topraklar başka yerde kazılmaktadır zaten.

Spring Breakers: Bahar Tatilinin Ruhaniyeti

CAN ESKİNAZİ – Harmony Korine, son filmi ‘Bahar Tatili’nde, muhafazakâr bir bakışın ruhaniyet atfetmeyeceği, hatta bir hayli aptal ve dejenere bularak insanlığın sonuna işaret ettiğini söyleyebileceği bir jenerasyona, onlarla birlikte, o ânın içinde olma hissini tahayyül ederek cüretkâr bir şekilde bakıyor.

Güzelliğin On Par’ Etmez: Gönlümdeki Köşk

ÇAĞDAŞ GÜNERBÜYÜK – 49. Antalya Altın Portakal Film Festivali’nde En İyi Film dahil toplam altı ödül alan Güzelliğin On Par’ Etmez, Michael Haneke’nin de ders verdiği Viyana Film Akademisi’nde eğitim gören Hüseyin Tabak’ın ilk uzun metrajlı kurmaca filmi.

Acı Reçete: Eski Usûl Modern Gerilim

EREN ODABAŞI – Henüz elli yaşında olan Steven Soderbergh, Acı Reçete’nin (Side Effects) sinemalarda gösterilecek son filmi olduğunu pek çok kez açıklamıştı. Acı Reçete ilk bakışta böylesine önemli bir yönetmenin kariyerini sonlandırmak için fazla ‘klasik’ ve iddiasız görünebilir. Fakat filmin Hitchcock (ya da Clouzot) esintili anlatımı, güncel temaları ve atmosferi son derece ilgi çekici öğeler barındırıyor.

Öldüren Tutku: De Palma Sarhoşluğu

FIRAT YÜCEL – Brian de Palma, sanki her şeyin mantıklı bir açıklamasının olduğu bir gerilim filmindeymişiz gibi hissettirir önce, sonra da haylazca işleri karıştırır… Geçtiğimiz günlerde vizyona giren Öldüren Tutku’dan (Passion) hareketle mini bir De Palma portresi…