Şu An Okunan
Altyazı Yazarları Seçti: 2020’nin En İyi Yerli Filmleri

Altyazı Yazarları Seçti: 2020’nin En İyi Yerli Filmleri

Mimaroğlu

Altyazı yazarları yılın en iyi yerli filmlerini seçti. Pandemi gölgesinde geçen bu zorlu yılda festivallerde ya da dijital platformlarda gösterime girmiş Türkiyeli filmleri değerlendirdiğimiz listemiz bu yıl öne çıkan beş yerli filmi bir araya getiriyor.

Çok az filmin vizyona girebildiği 2020’de öne çıkan Türkiye yapımı filmlerin önemli bir bölümü İstanbul, Ankara, Adana ve Antalya gibi festivallerin (kimi fiziksel, büyük çoğunluğu çevrimiçi) gösterimleri aracılığıyla seyirciye ulaşabildi. Kimi yapımlar da doğrudan dijital platformlarda izlemeye açıldı. Genel olarak yerli film sayısının düşük olduğu pandemi yılının en iyileri arasında, belgesellerin daha önce benzeri görülmemiş bir baskınlığı olduğunu da belirtmek gerek.

Bu yılki ‘En İyi Türkiye Filmleri’ oylamasına Altyazı yazarlarından Şenay Aydemir, Burcu Aykar, Ekrem Buğra Büte, Hasan Cömert, Ali Ercivan, Ahmet Gürata, Selin Gürel, Coşkun Liktor ve Müge Turan seçimleriyle katkıda bulundu. (Yazarların kişisel listelerine sayfanın sonundan ulaşabilirsiniz.)


2020’nin En İyi Yerli Filmleri

5. Nasipse Adayız

Yön: Ercan Kesal

İktidara el açmak için önce erkek olmak şart. Durmadan sarılan, el sıkışan, kucaklayan, öpüşen, sıkışan, itişen, dalaşan erkeklerin dünyasında kendi küçük çöplüğünü terk edip daha büyüklerine heveslenen yeni bir kurban, Dr. Kemal Güner.Selin Gürel

Ercan Kesal’ın yazıp yönettiği, dünya prömiyerini 49. Uluslararası Rotterdam Film Festivali’nde yapan Nasipse Adayız, İstanbul’da bir belediyenin başkan aday adayı olan Kemal Güner’in bir gününe odaklanıyor. Kesal’ın aynı adlı romanından kendi uyarladığı film üzerine Selin Gürel’in eleştiri yazısı: ‘Nasipse Adayız: Beyoğlu Doktorunu Arıyor!’


4. Hayaletler

Yön: Azra Deniz Okyay

Hayaletler, bir buhran içinde yaşadığımı fark ettiğim bir dönemde ortaya çıktı. Birkaç senede yazdım ben bu filmin senaryosunu. İki sene önce ya da iki sene sonra yapsam bambaşka bir şey olurdu muhtemelen… Bir savaş fotoğrafçısının savaşı anlamak için nasıl birçok fotoğraf çekmesi gerekiyorsa, benim filmimde de birçok farklı konu olması çok normal. Azra Deniz Okyay

Dünya prömiyerini yaptığı Venedik Film Festivali’nin Eleştirmenlerin Haftası bölümünden ödülle dönen ve hemen ardından Altın Portakal’da En İyi Film ve En İyi Yönetmen dâhil beş ödül kazanan Hayaletler, bu yılın en çok konuşulan filmlerinden biriydi. Berke Göl’ün Azra Deniz Okyay’la film üzerine söyleşisi: ‘Azra Deniz Okyay’la Hayaletler Üzerine Söyleşi’.


3. Maddenin Halleri

Yön: Deniz Tortum

Maddenin Halleri, benim aklıma Kieślowski’nin Hastane‘sini (Szpital, 1977) getirdi. Fakat ondan da daha varoluşsal bir yere gitmiş Deniz Tortum. (…) ‘Dünyaya gelmek’ denen şeye maddi ve dünyevi bir perspektiften yaklaşabilen bir film Maddenin Halleri. Fırat Yücel

Türkiye sinemasında belgesellerin öne çıktığı 2020’nin en dikkat çekici filmlerinden birisi de Maddenin Halleri‘ydi. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi’nin günlük yaşamına gözlemci bir bakış atan belgesel, Altın Portakal ve İstanbul film festivallerinde En İyi Belgesel seçildi. Yönetmenliğini Deniz Tortum’un yaptığı filmi, Altyazı’nın YouTube kanalında yayınlanan Altyazı Tartışıyor programında ele almıştık: ‘Altyazı Tartışıyor: Belgeselde Yeni Yönelimler’.


2. Çatlak

Yön: Fikret Reyhan

Filmin esas mahareti, ev içinde hiç durmayan hareketi ve soluksuz bir atışma şeklinde ilerleyen diyalogları, çok iyi hesaplanmış etkileyici bir koreografiyle sunmasında.Berke Göl

Seyirciyle buluştuğu Antalya Altın Portakal Film Festivali’nde büyük bir heyecan dalgası yaratan ve burada Jüri Özel Ödülü’nün yanı sıra En İyi Kadın Oyuncu ödülüne de layık görülen Çatlak, tek bir ailenin günlük yaşamı üzerinden oluşturduğu toplumsal kavrayışla öne çıkıyor. Fikret Reyhan’ın ikinci uzun metrajını Antalya Altın Portakal Film Festivali sırasında kaleme alan Berke Göl’ün yazısı: ‘Altın Portakal Günlükleri’


1. Mimaroğlu

Yön: Serdar Kökçeoğlu

Mimaroğlu, çok kapsamlı bir arşiv çalışmasından çıkmış bir film. Bir yandan da konusuyla mesafesini çok iyi ayarladığını düşünüyorum. Bunu büyük ölçüde buluntu malzemeyle yapabilmek hiç kolay değil. Kendi zamanında da ‘aykırı’ bulunmuş, avangard bir karakterle ilgili yapılmış bu çalışma hem belgesel hem de müzik alanına çok önemli bir katkı sunuyor.Övgü Gökçe

Altyazı yazarlarının oylarıyla belirlenen ‘2020’nin En İyi Yerli Filmleri’ listemizin ilk sırasında Mimaroğlu filmi yer alıyor. Yönetmenliğini Serdar Kökçeoğlu’nun yaptığı, efsanevi elektronik müzik bestecisi İlhan Mimaroğlu’nun yaşamına odaklanan belgesel, yalnızca bu önemli müzisyenin yaşam hikâyesini aktarmasıyla değil, geliştirdiği biçimsel yaklaşımla da öne çıkan bir film. Mimaroğlu filmi, Altyazı’nın YouTube kanalında yayınlanan ‘Belgeselde Yeni Yönelimler’ başlıklı tartışmamızda ele aldığımız filmlerden birisiydi: ‘Altyazı Tartışıyor: Belgeselde Yeni Yönelimler’.


2020’nin En İyi Yerli Filmleri – Sinema Yazarlarının Listeleri

Şenay Aydemir

  1. Çatlak
  2. Nasipse Adayız
  3. Hayaletler
  4. Kumbara
  5. Gölgeler İçinde

Burcu Aykar

  1. Mimaroğlu
  2. Maddenin Halleri
  3. Miss Holokost Survivor
  4. Ah Gözel İstanbul
  5. Yeniden Leyla

Ekrem Buğra Büte

  1. Ah Gözel İstanbul
  2. Çatlak
  3. Mimaroğlu
  4. Maddenin Halleri
  5. Nasipse Adayız

Hasan Cömert

  1. Çatlak
  2. Mimaroğlu
  3. Hayaletler
  4. Maddenin Halleri
  5. Ah Gözel İstanbul

Ali Ercivan

  1. Maddenin Halleri
  2. Mimaroğlu
  3. Çatlak
  4. Nasipse Adayız
  5. Hayaletler

Ahmet Gürata

  1. Hayaletler
  2. Mimaroğlu
  3. Maddenin Halleri
  4. Dirlik Düzenlik
  5. Ah Gözel İstanbul

Selin Gürel

  1. Mimaroğlu
  2. Aşk, Büyü vs.
  3. Ah Gözel İstanbul
  4. Nasipse Adayız
  5. Bilmemek

Coşkun Liktor

  1. Nasipse Adayız
  2. Bilmemek
  3. Dirlik Düzenlik
  4. Çatlak
  5. Hayaletler

Müge Turan

  1. Maddenin Halleri
  2. Hayaletler
  3. Mimaroğlu
  4. Çatlak
  5. Nasipse Adayız

Altyazı yazarlarının belirlediği ‘2020’nin En İyi Filmleri’ listesi için tıklayın.

Altyazı yazarlarının belirlediği ‘2020’nin En İyi Dizileri’ listesi için tıklayın.

© 2013-2022 Altyazı Aylık Sinema Dergisi / Altyazi.net'in içeriği dergi yönetiminden ve yazarlardan izin alınmaksızın kullanılamaz.