Vue Prise d’un Plate-forme Mobile

,

Yıl 1900. Paris. Dünya Sergisi zamanı. Birçok yeni icadın, makinenin, mimari eserlerin sergilendiği, elli milyon ziyaretçinin akın ettiği, kentin göbeğini endüstriyel bir panayıra dönüştüren bu etkinliğe kuşkusuz sinemacıların ilgisi büyüktü. 1900 yılındaki Dünya Sergisi’ne gelen ziyaretçiler, daha önce hiç görmedikleri bir deneyimle karşılaştılar. Sergi alanındaki galeriler arasında daha kolay ve hızlı ulaşımın sağlanması için bir yürüyen kaldırım döşenmişti. Farklı hızlarda ilerleyen üç bantta, ziyaretçiler (ya da yolcular) istedikleri hızda ilerleyebiliyorlardı. Yavaş banda adım atarak kendini akıma kaptıran beyefendiler, oradan bir adım yana daha hızlı banda geçen hanımefendiler, ya da en kenarda en hızlı bantta akıp giden güzel giyimli ‘cool’ aceleciler –hepsi Lumière kamerasına takılmıştı elbette. Kamerayı sabit bir noktada durduğu hâlde sürekli farklı hızlarda hareketin akıp gitmesinin kadrajda yarattığı etki Louis ve August Lumière’i öyle cezbetmiş olacak ki bu filmin bugün bilinen en az üç farklı versiyonu bulunuyor. Vue Prise d’un Plate-forme Mobile, Lumière filmografisindeki yaratıcı diyagonal kullanımının en harika örneklerinden biri. Aslı Özgen Tuncer