Şu An Okunan
Pera Film’de ‘Cinéma Vérité: Kameranın Hakikati’

Pera Film’de ‘Cinéma Vérité: Kameranın Hakikati’

Pera Film, Altyazı Sinema Dergisi işbirliğinde hazırlanan ‘Cinéma Vérité: Kameranın Hakikati’ programında cinéma vérité akımının klasik ve yakın dönem örneklerinden beşini bir araya getiriyor. Küratörlüğünü Aslı Ildır’ın üstlendiği etkinlik 15 Aralık’ta Bir Yaz Güncesi‘nin gösterimiyle başlayacak.

Sovyet sinemacı Dziga Vertov’un Kino-Pravda terimiyle aynı anlamı taşıyan cinéma vérité akımı, kameranın varlığının hissedildiği ve kadrajın içinde gerçekleşenlere müdahale edip onları değiştirerek yönetmenin katılımcılarla etkileşime geçmesine ve onlara soru sormasına imkân sunuyor. Türkçeye “sinema gerçek” olarak çevrilen cinéma vérité, kameranın kurup temsil ettiği gerçekliği ya da “sinemanın gerçeğini” sorgulamayı hedefliyor. Pera Film‘in Altyazı Sinema Dergisi ortaklığında hazırladığı yeni programı da cinéma vérité kavramını odağına alıyor. Programın küratörlüğünü Altyazı Sinema Dergisi editörü, sinema yazarı Aslı Ildır üstleniyor.

Pera Film’in ‘Cinéma Vérité: Kameranın Hakikati’ programı cinéma vérité akımının hem klasik hem de yakın dönem örneklerinden bir seçki sunuyor. ABD’den Meksika’ya, Fransa’dan Şili’ye ülkelerden beş filmi bir araya getiren programın açılışını, akımının ilk örneklerinden sayılan Bir Yaz Güncesi (Chronique d’un été, 1961) yapıyor. Belgesel antropolog, yönetmen Jean Rouch ile sosyolog Edgar Morin’in, insanların kamera karşısında içten davranıp davranamayacaklarını tartışmalarıyla başlıyor. Belgesel boyunca katılımcılarla toplumsal meseleler hakkında tartışmalar yürüten Rouch ve Morin, sonunda kendi portrelerinin sahiciliğini yorumlamaları için katılımcılara çekilen görüntüleri izletiyor.

Bu Bir Aşk Hikâyesi Değil: Pornografi Hakkında Bir Film

Seçkideki filmlerden Güzel Mayıs‘ta (Le joli mai, 1963) Chris Marker ve Pierre Lhomme, Cezayir Savaşı’ndan kısa süre sonra Paris sokaklarında gezinerek kent sakinleriyle dönemin sosyal ve politik konuları hakkında röportajlar yapıyor. Bu Bir Aşk Hikâyesi Değil: Pornografi Hakkında Bir Film (Not a Love Story: A Film About Pornography, 1981) yönetmen Bonnie Sherr Klein ve sonradan gazeteci olan eski striptizci Lindalee Tracy’nin, porno endüstrisini tüm yönleriyle ele almak için çıktıkları yolculuğu takip ediyor. Yönetmen Marilú Mallet’in, Şili’den sürgün edildikten dokuz yıl sonra çektiği Tamamlanmamış Günlük (Journal inachevé, 1982), yönetmenin Şilili bir göçmen olarak Kanada’da yaşadığı tecrübeleri anlatıyor. Lourdes Portillo imzalı Şeytan Asla Uyumaz (El diablo nunca duerme, 1994) ise yönetmenin, amcasının şüpheli ölümünü aydınlatmak için çıktığı yolculuğu takip ediyor.

‘Cinéma Vérité: Kameranın Hakikati’ programı 15 Aralık – 10 Ocak 2024 tarihleri arasında Pera Müzesi’nde gerçekleştirilecek. Etkinlik biletleri Biletix üzerinden ve müze resepsiyonundan temin edilebiliyor. Programla ilgili detaylı bilgiyi Pera Müzesi’nin internet sitesi üzerinden edinmek mümkün.

© 2013-2022 Altyazı Aylık Sinema Dergisi / Altyazi.net'in içeriği dergi yönetiminden ve yazarlardan izin alınmaksızın kullanılamaz.