Eleştiriler

Bir Ayrılık: İroni ve Sürpriz

Asghar Farhadi, Bir Ayrılık filminde seyirciyi çeşitli sorularla yüz yüze getirirken sınıflı toplum düzeni üzerine bir yorum da üretiyor.

David Lynch
David Lynch – Yaşam Sanatı: Bir Sanatçı Olarak David Lynch

David Lynch’in az bilinen ressamlığına odaklanan belgesel David Lynch: Yaşam Sanatı, izleyiciyi yönetmenin zihninde bir gezintiye çıkarıyor.

Üç Renk: Avrupa’nın Renkleri

Kieslowski’nin Üç Renk üçlemesindeki filmler isimlerini Fransız bayrağındaki renklerden alır. Peki bu üçleme aslen ne üzerinedir?

Yaman Tilki: Anderson’dan Masallar

Wes Anderson, Yaman Tilki filminde animasyona yatay geçiş yaparken hüzünlü-komik karakterlerinden ve kara mizahından ödün vermiyor.

Azizler: Odadaki Fil

Taylan Biraderler’in Vavien’den bu yana çektikleri ilk film olan Azizler çevresindeki her şeyden ve herkesten sıkılan bir reklamcının hikâyesini anlatıyor.

Aklımı Oynatacağım: Camp’in Sefaleti

Pedro Almodóvar’ın 2013 yapımı filmi Aklımı Oynatacağım bir yandan kitsch bir seks komedisi, bir yandan da dünyanın güncel meselelerine değinen alegorik bir anlatı. Ancak yönetmenin âdeta kendi filmografisinden parçalar çaldığı film, mayası tutmamış bir kolaj niteliğinde.

Evde: Evdeki Deney Faresi

Evde’nin her penceresi başka bir hikâyeye açılıyor. François Ozon, edebiyat tutkunları ve sinefillere kendilerini evinde hissettiriyor.

Hayatımın Son Günü: Kolektif Anksiyete ve Korku Pandemisi

84 dakikalık süresini fazlasıyla verimli kullanan Amy Seimetz imzalı Hayatımın Son Günü, varoluşçu bir psikolojik gerilim.

Sound of Metal: Yaraların İzinde, Dünyanın Kucağında

Bir heavy metal davulcusunun işitme yetisini kaybetmesine odaklanan Sound of Metal, son yılların en ilgi çekici karakter çalışmalarından birisini sunuyor.

9 Kere Leyla: Normalin Sığlığı

Ezel Akay’ın Haluk Bilginer ve Demet Akbağ’lı 9 Kere Leyla filmi basitliğe teslim senaryosuyla, köhne bir komedi anlayışının ürünü.

Manderlay: Trier’in Muhafazakâr Manifestosu

Lars von Trier’in 2005 yapımı Manderlay’i Amerikan liberalizmine sert ve alaycı bir eleştirellikle bakarken derin bir muhafazakârlığa, hattâ yer yer ırkçılığa savrulan bir film.

Kor: Yüzleşilemeyen Trajedi

Tutkusu ve gururu arasında sıkışıp kalan bir erkek karaktere odaklanan Kor, hislerin tene işlediği Zeki Demirkubuz melodramlarından değil.

Bir Başkadır: Boşluktaki Mesafeler

Berkun Oya’nın uzun süredir beklenen iddialı projesi Bir Başkadır, geçtiğimiz günlerde Netflix Türkiye’de yayınlandı. Türkiye toplumunun hâl-i pür-melâline mesafeli ve eklektik bir perspektiften bakan dizi son yılların en çarpıcı yerli yapımlarından birisi olmaya aday.

The Club: Düşmüş Rahipler Kulübü

The Club, Kilise’nin yozlaşmışlığını ifşa ederken aynı zamanda günahkârlık, vicdan muhasebesi, suçluluk gibi temalara değiniyor.

Bir Zamanlar Anadolu’da: Hakikat Kırıntıları

Nuri Bilge Ceylan’ın Cannes’dan ödülle dönen son filmi Bir Zamanlar Anadolu’da, bozkırın ortasında gömülü bir cesedin peşindeki insanların hikâyesini anlatırken, işlenen cinayetten ziyade cinayeti araştıranların ruhlarındaki karanlığa ışık tutuyor.

İklimler: Mesafenin Tanımlanamaz Ağırlığı

Nuri Bilge Ceylan İklimler’de karakterlerini ilk kez kentler arasında yolculuğa çıkarır. Ancak mekânlar değişse de, karakterlerin arasındaki mesafe kapanmaz.

Üç Maymun: Hiçbir Şey Olmamış Gibi Yaşamak

Geçmişle yüzleşemeyen karakterler etrafında kurulu Üç Maymun, hesabı sorulmayan her şeyden kötü kokuların çıktığı karanlık bir erkek dünyası tasvir eder.

Uzak: Merkezin Çevreye Uzaklığı

2003’te Cannes’da Jüri Büyük Ödülü kazanan Uzak, takip eden dönemde Avrupa’nın pek çok ülkesinde vizyona girmişti. Nuri Bilge Ceylan’ın bu üçüncü uzun metrajına yönelen uluslararası ilgide, filmin klasik merkez-taşra karşıtlığı ve merkezden uzakta bir sanatçı olmak üzerine tartışmaya olanak tanımasının da payı vardı.

© 2013-2020 Altyazı Aylık Sinema Dergisi / Altyazi.net'in içeriği dergi yönetiminden ve yazarlardan izin alınmaksızın kullanılamaz.